Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de beschikbare kennis beter benut wordt in de jeugdhulp? En hoe verbinden onderzoek en praktijk meer met elkaar?
Een greep uit de vragen waar Anita Verstegen en Joris van Veen zich over buigen als coördinatoren van het netwerk Jeugdhulp Gelderland Leert, de leerfunctie van BOEG.
Kennis toepassen met de Verklarende Analyse
Beschikbare kennis wordt namelijk niet altijd toegepast, vertelt Joris: “Vanuit mijn opleiding heb ik de kennis, maar ik doe het niet in de praktijk; veel professionals zullen dit herkennen. Bij gebrek aan tijd of omdat het geen onderdeel is van de werkwijze in de organisatie.” Een mooi voorbeeld hiervan is volgens Joris de Verklarende Analyse. “Als professional ben je van nature bezig met de oorzaak: waarom heeft dit gezin hulp nodig? Maar uit onderzoek blijkt dat we de neiging hebben om onvoldoende stil te staan bij de factoren die van invloed zijn op de gezinsproblematiek. We gaan voor een quick fix bij complexe situaties.” Anita vult aan: “Daarom kijken we nu samen met organisaties hoe we ervoor zorgen dat jeugdprofessionals de hulp en ruimte krijgen om de Verklarende Analyse een plek te geven.”
Verklarende Analyse
Verklarende Analyse is een term die je veel hoort. Een goede verklarende analyse brengt de oorzakelijke invloeden en omstandigheden in kaart. Zo wordt zichtbaar waar het echte probleem ligt. We gebruiken de Verklarende Analyse om samen met de jeugdige, ouders en het netwerk beslissingen te maken. Het 7-factorenmodel is een van de manieren voor het maken van een Verklarende Analyse.
Borging van de tool
“We zijn met verschillende organisaties in gesprek over de borging van de tool”, vervolgt Anita. “In de richtlijn Uithuisplaatsing is opgenomen dat bij uithuisplaatsing een gestructureerde, onderbouwde (Verklarende) Analyse moet worden uitgevoerd. Daarnaast is de ene organisatie bijvoorbeeld bezig met een implementatieplan, het verwerken van de Verklarende Analyse in het elektronisch cliëntendossiers (ECD) en de ander met een interne leerbeweging. Zij kunnen vervolgens weer van elkaar leren of als inspiratie dienen voor andere organisaties.”
Leernetwerk organiseren
“De komende tijd gaan we kansrijke verbindingen leggen tussen organisaties en vooral voortbouwen op het bestaande netwerk. Het is in ieder geval mooi om te zien hoeveel enthousiasme er is!” De ambitie van beide coördinatoren is om een leernetwerk te organiseren. Joris: “Als ware een olievlek willen we organisaties, beleid, onderwijs, onderzoek en praktijk beter met elkaar verbinden.” Dat kan volgens Anita ook breder dan alleen binnen Gelderland. “Juist zelfs! We willen onze opgedane kennis in Gelderland ook delen met de rest van Nederland. En ook andersom: kunnen wij van andere delen van het land leren?”
Wil jouw organisatie een stap zetten in het verbeteren van de kwaliteit van de jeugdhulp? Wil je een bijdrage leveren aan deze leer- en verbeterbeweging?
Grijp je kans, benut het netwerk en wordt ondersteund en gefaciliteerd in het trainen en implementeren van deze manier van werken in jouw praktijk.
Voor meer informatie neem contact met ons op.